Навчання протягом життя – важлива навичка для всіх, хто прагне самовдосконалення.
Методичні матеріали відіграють критичну роль у підвищенні якості освіти та покращенні процесу навчання і виховання. Вони є необхідним інструментом у підвищенні якості освіти та досягненні успіху у навчанні та вихованні.
Методичні матеріали допомагають педагогам підготуватися до уроків, забезпечуючи їх необхідною інформацією, ідеями та методичними рекомендаціями. Вони також створюють структурованість у навчальному процесі, допомагаючи організувати класну роботу, взаємодіяти з учнями та ефективно використовувати навчальні ресурси.
Крім того, методичні матеріали забезпечують педагогам необхідний орієнтир у їхній професійній діяльності та допомагають їм ефективно впроваджувати нові підходи та методики у свою педагогічну практику. Вони є важливим інструментом у створенні стимулюючого середовища для навчання та розвитку, а також у підтримці постійного професійного зростання педагогів.
ЯКИМ МАЄ БУТИ ПОРТФОЛІО ПЕДАГОГА ТА ЯК ЙОГО СТВОРЮВАТИ?
Якщо ви бажаєте розпочати роботу над створенням та просуванням власного бренду, плануєте атестуватися чи просто розповісти всьому світу про себе як про талановитого та перспективного педагога, без портфоліо вам не обійтися!
Портфоліо – (від італ. Portafoglio — «портфель») — збірка виконаних робіт та напрацювань певної особи (компанії).
ДЛЯ ЧОГО СТВОРЮЮТЬ ПОРТФОЛІО?
Професійне портфоліо потрібне для того, аби:
- проаналізувати і узагальнити свою роботу;
- відобразити динаміку свого професійного росту;
- представити досвід своєї роботи найбільш повно і ефективно.
ЯКІ Є ВИДИ ПОРТФОЛІО?
- Електронні – створюються на комп’ютері офлайн (папка з файлами, диск) або в онлайні (власний сайт, блог);
- Паперові – у вигляді звичайної папки.
За наповненням портфоліо буває:
- Портфоліо досягнень – зібрання усіх ваших сертифікатів, нагород, дипломів, подяк та інших документів, що підтверджують успіхи та досягнення;
- Тематичне портфоліо – структуроване портфоліо, матеріали в якому згруповані за розділами (наприклад, навчальна діяльність, позаурочна діяльність, самоосвіта);
- Портфоліо-звіт – являє собою звіт про завершену роботу. Таке портфоліо може складатися по завершенню роботи пришкільного табору, предметного тижня тощо;
- Комплексне портфоліо являє собою поєднання усіх видів портфоліо.
ЩО ДОДАТИ В ПОРТФОЛІО?
- Загальні відомості про педагога.
Це може бути інформація про освіту, професійну діяльність, вчене звання та ступінь, підвищення кваліфікації, нагороди тощо. Важливо! Не публікуйте в онлайновому портфоліо (на сайті, блозі) особистий номер телефону, дату народження, інформацію про дітей та іншу інформацію, яка не стосується вашої професійної діяльності, адже цю інформацію можуть використати в своїх цілях зловмисники!
- Результати педагогічної діяльності, що відображають динаміку росту результатів діяльності за останні 3 – 5 років.
Зазвичай цей розділ включає самоаналіз педагогічної діяльності, результати контрольних зрізів з предмету, динаміку навченості учнів з предмету за 3 – 5 років, результати складання ЗНО (ДПА), наявність переможців інтелектуальних змагань за 3 – 5 років, наявність переможців олімпіад різних рівнів за 3 – 5 років, наявність медалістів за 3 – 5 років, наявність учнів, які вступили у вищі навчальні заклади з предмету. Інформація в цьому розділі представляється у вигляді графіків, таблиць, інфографіки тощо.
- Науково-методична діяльність – матеріали, що свідчать про педагога, як про професіонала своєї справи.
Наповнення цього розділу може бути дуже різним: інформація про використання вчителем сучасних освітніх технологій та обґрунтування їх вибору; засоби педагогічної діагностики; використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі; роботу в методичних об’єднаннях; участь у конкурсах та інших заходах; організацію та проведення семінарів, круглих столів, майстер-класів; проведення наукових досліджень та розробку авторських програм.
- Позаурочна діяльність
Це може бути інформація про проведені позакласні заходи, програми гуртків та факультативів, інформація про творчі роботи учнів, а також вечори, КВК, конкурси та інше.
- Класне керівництво
Якщо ви є класним керівником, то до портфоліо варто додати аналіз успішності учнів; інформацію про участь учнів класу в шкільних заходах, соціальних проектах, творчих колективах; інформацію про наявність правопорушень в учнів школи чи їх відсутність, а також відомості про роботу з батьками.
- Навчально-матеріальна база
Сьогодні не всі педагоги формують цей розділ, проте більшість фахівців рекомендують його наповнювати інформацією про обладнання, яке є в кабінеті, навчальне відео, педагогічні програмні засоби, методичні посібники, дидактичні матеріали, таблиці, карти, портрети тощо.
ЯК СТВОРИТИ ЕЛЕКТРОННЕ ПОРТФОЛІО?
Оптимальний варіант – це створити сайт (блог) та поступово наповнювати його усією необхідною інформацією. Так ви не лише створите портфоліо, наприклад, для успішної атестації, але й зможете презентувати себе з найкращого боку, заявите про себе як про високопрофесійного фахівця, організуєте онлайнове спілкування з батьками ваших учнів, колегами, однодумцями, створите майданчик для впровадження елементів дистанційного навчання тощо.
НА ЯКОМУ РЕСУРСІ СТВОРИТИ САЙТ-ПОРТФОЛІО?
Як створити сайт? Який інструмент для цього використати? Пропонуємо ознайомитися з найбільш популярними:
1. Сайти Google – один із найпростіших та найзручніших інструментів, доступний кожному. У користувача немає обмежень на кількість сайтів: можна створити персональний сайт, сайт класу чи методоб’єднання, сайт конференції чи літнього табору та багато іншого! В сайт Google з легкістю можна вбудувати документи, відео, презентації, карти, календарі, онлайнові інтерактивні вправи, сервіс має україномовний інтерфейс, є офіційна інструкція.
2. Tilda – доступний сервіс, з допомогою якого будь-хто може створити ефектний сайт. Ресурс містить достатню кількість шаблонів, є можливість редагувати окремі блоки, в наявності величезна бібліотека блоків – обкладинок, фотогалерей, фонових відео та інші. Перевагами є також підключення платіжних систем, SEO-оптимізація, можливість створення лендінгів та лонгридів, підключення власного хостінгу. Для новачків є підготовлені інструкції, підручники зі створення та налаштування сайтів та маркетингу, регулярно організовуються вебінари. Головним недоліком ресурсу Tilda є те, що він умовно безкоштовний – безоплатно можна створити всього один сайт, але якщо ви бажаєте обмежитися створенням всього одного сайту, то це не є проблемою.
3. Wix не випадково набув своєї популярності серед користувачів, а особливо серед педагогів. З-поміж сотень дизайнів сайтів вчитель може обрати сайт-резюме, онлайн-візитівку, персональну сторінку, сайт-портфоліо та багато інших. Категорія «Освіта» містить шаблони сайтів навчальних закладів, класів, гуртків, творчих студій, репетиторів тощо. Зручний конструктор, можливість створення декількох сайтів, сучасні шаблони – все це робить ресурс Wix незамінним помічником сучасного вчителя. Додаткові функції (збільшений об’єм пам’яті, безкоштовний хостинг, більша кількість шаблонів та інші) доступні власникам преміум-акаунтів.
4. Webnode – сервіс для тих, хто бажає швидко створити ефектний сайт з використанням сучасного шаблону. Перевагами сервісу є простота онлайнового конструктора, величезна кількість шаблонів, пошукова оптимізація, відсутність реклами, можливість створювати сайт на власному домені, підтримка користувачів та багато інших. Мінусом Webnode є обмеження у використанні дискового простору тими, хто використовує сайт безкоштовно.
Звісно, цей перелік є далеко не повним, оскільки не менш простими та зручними є Jimdo та багато інших.
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ПРОВЕДЕННЯ ТЕМАТИЧНИХ ЗАХОДІВ
ДО 10-ОЇ РІЧНИЦІ ВІД ПОЧАТКУ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ
Посилання на матеріали:
- Інформаційні матеріали до 10-ої річниці від початку російсько-української війни від Українського інституту національної пам’яті.
Посилання на фільми:
- Проєкт «Харківщина: зруйнована, але незламна». Цикл фільмів під загальною назвою «СЛІДИ/SCARS» — це розповіді про наслідки війни на Харківщині. Документалісти Громадської організації «Харківський прес-клуб» занотовують спогади про «сліди та шрами» воєнних злочинів, скоєних російськими окупантами
ДЕНЬ ПАМ’ЯТІ ЖЕРТВ ГЕНОЦИДУ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАРОДУ
Посилання на матеріали:
- Розробка інтерактивного уроку «Research Club. 5\75: навіщо пам’ять українцям?»
- Розробка «Боротися – значить жити, жити – значить боротися» (П.Бомарше), за книгою Севгіль Мусаєвої та Аліма Алієва «Мустафа Джемілєв. Незламний»
- Лекція «Історія та суспільно-економічні процеси на Кримському півострові до 2014 року»
- Розробка уроку для 11 класу «1944 Депортація кримських татар»
- Перелік корисної літератури до навчального курсу «ProKrym: державна політика реінтеграції Криму»
- Інформаційні матеріали до Дня пам’яті жертв геноциду кримськотатарського народу (18 травня) та Дня пам’яті жертв політичних репресій (19 травня) від Українського інституту національної пам’яті.
Посилання на фільми:
- Художній фільм «Хайтарма» (2013)
- Художній фільм «Чужа молитва» (2017)
- Художній фільм «Додому | Evge» (2019)
- Документальний фільм «Мустафа» (2016)
- Документальний фільм «Крим. Нескорений» (2016)
- Документальний фільм «ARZU | МРІЯ» (2018)
- Документальний фільм «Крим, як це було» (2018)
- Документальний фільм «1944» (2019)
- Документальний фільм «Крим. Оточені зрадою» (2019)
- Документальний фільм «Хроніки анексії» (2019)
- Документальний фільм «Самоповернення в Крим» (2021)
- Документальний фільм «Крим. Ізоляція» (2022)
- Документальний фільм «Крим: 10 років окупації» (2024)