СОЦІАЛЬНИЙ ПЕДАГОГ – це педагогічний працівник, основна мета роботи якого полягає у забезпеченні соціально-правового захисту здобувачів освіти та попередженні впливу негативних соціальних чинників на формування та розвиток особистості підлітка.
У СВОЇЙ ДІЯЛЬНОСТІ КЕРУЮСЯ:
- Конституцією України
- Законом України «Про освіту»
- Положенням про психологічну службу в системі освіти України
- Декларацією прав людини
- Конвенцією ООН про права дитини
- Чинним законодавством України
- Етичний кодекс спеціалістів із соціальної роботи (соціальних працівників і соціальних педагогів) України
- Нормативними документами МОН України
НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ:
- Закон України «Про загальну середню освіту»
- Закон України «Про охорону дитинства»
- Закон України «Про позашкільну освіту»
- Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»
- Закон України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми»
- Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»
- Закон України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам»
- Закон України «Про попередження насильства в сім’ї»
- Наказ «Про затвердження Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення»
- Постанова Кабінету Міністрів України «Про деякі заходи щодо підтримки здоров’я сім’ї, безпечного материнства і відповідального батьківства» (із змінами)
- Постанова Кабінету Міністрів України «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей – сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування»
- Розпорядження «Про Концепцію Міністерства освіти і науки України щодо профілактики залучення дітей до незаконних форм праці»
НАПРЯМКИ ДІЯЛЬНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА:
СОЦІАЛЬНИЙ ПЕДАГОГ:
- Здійснює соціально-педагогічний супровід дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, дітей з багатодітних та малозабезпечених сімей з метою попередження безпритульності, бездоглядності та випадків усіх форм домашнього насильства над дітьми.
- Сприяє захисту прав учнів.
- Бере участь у виховній роботі з питань профілактики появи негативних форм поведінки у неповнолітніх, пропаганди здорового способу життя.
- Проводить просвітницьку роботу з батьками або особами, що їх замінюють (індивідуальні бесіди та консультації).
- Є посередником між Центром, сім’єю, державними установами по захисту прав дітей та громадськістю; бере участь в організації їх взаємодії з метою створення умов для нормального розвитку дітей і підлітків.
- Сприяє соціалізації здобувачів освіти в нових для них умовах навчання.
- Веде відповідну документацію та статистичну звітність за результатами роботи у навчальному закладі.
У ЯКИХ ВИПАДКАХ ТИ МОЖЕШ ЗВЕРТАТИСЯ ДО СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА?
- Якщо у Твоїй родині є проблеми, які Тебе постійно турбують, заважають нормально вчитися та відчувати себе щасливим.
- Якщо хтось примушує Тебе до вчинків, що суперечать нормам моралі, пригнічують Твою гідність, а Ти не знаєш як себе поводити у такій ситуації.
- Якщо Ти відчуваєш, що Тобі потрібна допомога лікаря або юриста, проте не наважуєшся звертатися до батьків.
- І просто коли Тобі здається, що всі інші відвернулися від Тебе і ніхто тебе вже не зрозуміє…
РЕКОМЕНДАЦІЇ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА ПІДЛІТКАМ
- Намагайся ставитись до інших людей так, як бажаєш, щоб ставились до тебе.
- Дотримуйся норм законів і моралі в сім’ї та суспільстві.
- Формуй в собі позитивні потреби і погляди. Пам’ятай, що егоїзм і слабовілля прирікають тебе на асоціальні вчинки.
- Не уникай ритмічної і напруженої трудової діяльності. Знаходь собі діло (роботу), яке дає змогу проявити себе та самоствердитися.
- Намагайся уникати компаній, спроможних змінити тебе, твій світогляд, які можуть утягнути тебе в злочинний світ.
- Учись знаходити в собі найкращі якості, завжди спирайся на свою гідність: почуття особистої гідності – основа поваги до іншої людини.
- Сформулюй для себе найближчі і подальші життєві цілі – це могутній фактор твого розвитку.
- Не прагни до самотності, не занурюйся в себе під час усвідомлення своїх неправомірних вчинків (дій). Обери собі друга з кола близьких тобі людей, який завжди буде готовий надати тобі допомогу.
- Люби себе будь-якого. Формуй в собі позитивну самооцінку, вчись володіти собою, стримуватися. Не давай волю своїм природним реакціям, вчись виражати емоції достойним чином.
РЕКОМЕНДАЦІЇ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА ПІДЛІТКАМ ЩОДО УНИКНЕННЯ КОНФЛІКТІВ
- Не розмовляйте одразу з людиною, яка знаходиться в збудженому стані.
- Перед тим, як сказати про якусь неприємність, подивіться на це очима опонента.
- Не приховуйте свого доброго ставлення до людини, висловлюйте схвалення його вчинкам.
- Змушуйте себе мовчати, коли вас залучають до дрібних сварок.
- Навчайтеся поводити себе гідно, говорити спокійно, ввічливо, доброзичливо з оточуючими, поважайте гідність інших.
- Якщо ви розумієте, що помиляєтеся в своїх думках, вчинках, визнайте це одразу.
ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА ЗДОБУВАЧАМ ОСВІТИ ТА БАТЬКАМ ПО ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ:
- День не має перетворюватись на суцільне виконання домашніх завдань. Підлітки і без того відчувають себе незрозуміло за що покараними під час карантину, і нам важливо, аби навчання не асоціювалось із додатковим покаранням.
- У дитини, яка вчиться вдома, має бути окрема територія. Ми всі зараз змушені жити і працювати разом на невеличкій території, і це час перегляду кордонів кожної людини – неважливо, великої чи маленької – і поваги до цих кордонів. Це час, коли батьки вчаться стукати, перш ніж увійти в кімнату підлітка, якщо вони не робили цього раніше. Час, коли дитина вчиться не підходити без нагальної потреби до мами, яка працює з дому.
- Треба слідкувати, щоб дитина будь-якого віку робила перерви – і краще, якщо ми зупинимо її трохи раніше, ніж вона втомиться.
- Відчиняйте вікна, провітрюйте, дбайте про свіже повітря під час навчання дитини. Чим менше повітря, тим гірші результати навчання.
- Часто, коли підліток бачить велику кількість завдань (більше 8), у нього природно починається паніка і легше взагалі закрити месенджер. Наше завдання – допомогти структурувати підхід до навчання. Буквально скласти план: ти починаєш робити оце, потім – це. Також – розбивати велике завдання на маленькі частини. Це стосується всіх дітей. Загалом старші здобувачі освіти вже вміють це робити самостійно, але якщо підліток у стані тривоги – розфокусований, погляд відсторонений, відсутній, хапається то за одне, то за інше – йому треба допомогти.
- Якщо ми бачимо, що наша дитина – вмотивована і відповідальна, нам треба слідкувати, щоб вона відпочивала і перемикалась на різні види діяльності. У таких дітей може бути більша, ніж зазвичай, потреба в комп’ютерних іграх, де скидається напруга. Ідеально, якщо є правило: наприклад, дитина 40 хвилин грає на комп’ютері, а потім робить 20 присідань або іншу фізичну вправу. Треба, щоб ми вмикали тіло, тому що йому зараз не вистачає уваги.
РЕКОМЕНДАЦІЇ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА БАТЬКАМ ПІДЛІТКІВ, СХИЛЬНИХ ДО ПРАВОПОРУШЕНЬ
- Намагайтеся бути завжди позитивним прикладом для своєї дитини, законослухняним громадянином своєї країни.
- З молодшого віку прищеплюйте дітям повагу до закону, прав людини.
- Проявляйте витримку, терпіння під час спілкування з дитиною, обговорення його протиправних вчинків (дій).
- Шляхом переконання, створення гідних та цікавих життєвих перспектив сприяйте виникненню у підлітків прагнення до законослухняності, вибору гідних друзів, дозвілля.
- Відмовтеся від постійних повчань, не закріплюйте у підлітків негативної оцінки своїх вчинків.
- Не нав’язливо здійснюйте систематичний контроль за життєдіяльністю підлітка.
- В процесі необхідного перевиховання змінюйте обставини в сім’ї, звичні форми поведінки, спілкування, контролю та інше з дитиною та поміж дорослими.
- Сприяйте особистісному зростанню дитини.
- Висловлюйте йому свою довіру, схвалюйте його досягнення, виробляйте вміння не тільки підкорятися, а й командувати.
РЕКОМЕНДАЦІЇ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА БАТЬКАМ, ЩО МАЮТЬ АГРЕСИВНИХ ДІТЕЙ
При взаємодії з агресивною дитиною:
- Приймайте дитину такою, яка вона є;
- Висувайте до дитини свої вимоги, враховуйте не свої бажання, а її можливості;
- Розширюйте кругозір дитини;
- Включайте дитину до спільної діяльності, підкреслюючи її значимість у виконуваній справі;
- Ігноруйте легкі прояви агресивності, не фіксуйте на них увагу оточуючих.
Боротися з агресивністю потрібно терпінням, поясненням та заохоченням.
Help24 – незалежний портал безкоштовних онлайн послуг для представників ключових груп.
Безкоштовно отримайте консультацію лікаря, психолога або юриста, подбайте про особисту безпеку та замовите НеІрВох або запишіться до онлайн груп підтримки